Ticker

6/recent/ticker-posts

Mencintai ‘Ain

Cinta seringkali terkait rapat dengan pandangan mata yang mana merupakan persepsi kepada siapa yang memandang. Sebagai contoh, fitrahnya adalah kita cenderung tertarik pada mereka yang berwajah cantik atau kacak menurut kacamata kita. Yang menjadi keutamaan terlebih dahulu dalam tarikan terhadap seseorang pada waktu itu, adalah wajahnya. Kita tidak tahu pun latar belakangnya, asalnya dari mana, belajar/bekerja di mana/sebagai apa dan namanya pun tidak kita ketahui. Tiba-tiba sahaja dengan mudah tanpa banyak soal, kita merasa cenderung untuk tertarik padanya. Itulah lumrah dan tabiat alam yang Allah ciptakan ini. Berbalik pada tajuk tulisan ini, ‘ain itu bukanlah merujuk pada individu perseorangan tetapi apa yang boleh difahami sebagai satu bentuk cabang kecemburuan (jealousy). Dalam bahasa Inggeris, ‘ain itu diberikan istilah ‘evil eyes’.

الْعَيْنُ حَقٌّ
Ain itu benar
[Riwayat Muslim]

Rasulullah seolah-olah dapat mengetahui masa hadapan apabila mengeluarkan kata-kata ini. Para ulama’ menyatakan ‘ain ini benar berlaku namun amat sukar difahami disebabkan ciri-cirinya yang bersifat ghaib. Seperti mana Imam Ibn Qayyim dalam kitabnya Zaadul Ma’ad berkata bahawa ‘ain adalah satu penyakit yang apabila seseorang berasa kagum terhadap kita, maka kita akan ditimpa penyakit tersebut. Hal ini pernah berlaku ketika zaman Rasulullah apabila seorang lelaki yang jatuh sakit diberitahu kepada baginda mengenainya. Pada zaman serba moden ini, ada di antara kita rasa seolah-olah perkara ini tahyul atau khurafat sedangkan sebenarnya kita yang tidak perasan mengenai risiko penyakit ‘ain disebabkan kurangnya ilmu.
Di dalam kitab al-Muwatha’ karya Imam Malik dan Musnad Ahmad tulisan Imam Ahmad ada direkodkan kisah dua orang sahabat Nabi yang bernama Abu Sahl bin Hunaif dan ‘Amir bin Rabiah. ‘Amir begitu kagum melihat kulit badan Sahl yang begitu cerah dan licin mengalahkan kulit gadis. Justeru itu, Sahl pun ditimpa penyakit sehingga lemah badannya dan dikhabarkan kepada Rasulullah.

عَلَامَ يَقْتُلُ أَحَدُكُمْ أَخَاهُ أَلَّا بَرَّكْتَ إِنَّ الْعَيْنَ حَقٌّ تَوَضَّأْ لَهُ فَتَوَضَّأَ لَهُ عَامِرٌ فَرَاحَ سَهْلٌ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْسَ بِهِ بَأْسٌ
Kenapa salah seorang dari kalian hendak membunuh saudaranya? Tidaklah (sebaiknya) engkau mendoakan agar diberkati. Sesungguhnya penyakit 'ain itu benar ada. Berwudhu’lah kamu untuknya! ‘Amir lantas berwudhu’ untuk Sahl. Setelah itu Sahl dan Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam berangkat dengan keadaan sihat
[Riwayat Malik]

Kelihatannya Nabi memarahi sahabatnya barangkali kerana beliau sudah diajar berkenenaan adanya wujud penyakit ‘ain, namun atas kesilapannya sebagai manusia mungkin sahabat itu terlupa untuk memuji Allah atau mendoakan sahabatnya lain. Dalam hadis ini dapat kita para pembaca sekalian mengambil pengajaran bahawa penyakit ini wujud cumanya kita tidak dapat mengetahuinya disebabkan batas seorang manusia yang tidak ada kebolehan mengetahui perkara ghaib. Seperkara lagi, cara pengubatan sakit ini ialah dengan ruqyah melalui wudhu’ individu yang melihat dan dijirusnya air tersebut pada orang yang terkena sakit dalam riwayat hadis yang lain. Inilah asal usulnya ruqyah dalam Islam, bersumberkan hadis yang sahih untuk tujuan perubatan. Kita juga diajar untuk berlindung diri daripada sakit ‘ain ini dengan membaca surah al-Falaq.

وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ
 “Dan dari kejahatan orang yang dengki (hasad) apabila dia dengki (hasad)
(Al-Falaq: 5)

Begitu juga diajarkan kepada kita supaya membaca doa daripada Jibril kepada Rasulullah ini.

بِاسْمِ اللَّهِ أَرْقِيكَ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ يُؤْذِيكَ مِنْ شَرِّ كُلِّ نَفْسٍ أَوْ عَيْنِ حَاسِدٍ اللَّهُ يَشْفِيكَ بِاسْمِ اللَّهِ أَرْقِيكَ
Dengan nama Allah aku meruqyahmu dari segala sesuatu yang menyakitimu dan dari kejahatan segala makhluk atau kejahatan mata yang dengki (‘Ain). Allah yang menyembuhkanmu. Dengan nama Allah aku meruqyahmu
[Riwayat Muslim]

Mungkin saudara tertanya apa kaitannya perasaan kagum yang membawa kepada mudarat ‘ain dengan hasad dengki yang disebutkan dalam surah al-Falaq. Ini membawa kepada satu lagi peringatan Rasulullah kepada kita berdasarkan sebuah hadis lain.

لَا تَبْقَيَنَّ فِي رَقَبَةِ بَعِيرٍ قِلَادَةٌ مِنْ وَتَرٍ أَوْ قِلَادَةٌ إِلَّا قُطِعَتْ قَالَ يَحْيَى سَمِعْت قَوْله تَعَالَى يَقُولُ أَرَى ذَلِكَ مِنْ الْعَيْنِ
Janganlahlah kalian biarkan gantungan dari jahitan pada lutut unta, atau kalung, kecuali dipotong.”
Yahya berkata: "Aku mendengar Malik berkata: “Aku melihat bahawa hal itu sebahagian dari 'Ain.”
[Riwayat Malik]



Hadis ini memberi gambaran bahawa tingkahlaku dan sesuatu kepunyaan kita itu mempunyai kemungkinan untuk memberi kesan terhadap orang lain. Apabila individu lain melihat kita mereka mempunyai persepsi dan tanggapan peribadi tersendiri yang terdedah dengan hasutan syaitan dan hasad di dalam hati. Memang setiap Muslim itu digalakkan untuk berfikir yang baik-baik namun menjadi tanggungjawab kita juga untuk membendung kebarangkalian berlakunya perasaan cemburu atau hasad di dalam hati insan lain. Tidaklah pelik pada zaman sekarang ramai dalam kalangan kita yang sangat gemar, mungkin hobi, membanding-bandingkan diri sendiri dengan orang lain di dalam media sosial. Walaupun pada realiti sebenar kita tidak pun tahu cerita sebenar di sebalik “kebahagiaan”, “kejayaan” dan “kekayaan” orang tersebut. Terlalu leka dan asyik dalam mengagungkan (glorify) sesuatu permukaan (surface) tanpa mengetahui isi dalaman (substance), maka kucar-kacirlah masyarakat apabila nilai itu diletakkan pada tempat yang bukan sepatutnya.
Begitu ramai yang mencari-cari kebahagiaan seolah-olah kehidupan mereka itu tidak bahagia dan sengsara sahaja sepanjang masa. Hanya disebabkan hobi membanding-bandingkan diri dengan orang lain di luar sana. Padahal orang lain itu sudah tentulah hanya akan mempamerkan keseronokan di dalam media sosial berbanding sisi gelap mereka untuk tatapan rakan-rakan lain. Perbuatan ini tidak salah sama sekali namun amatlah molek jika disertakan sekali dengan perkongsian maklumat dan ilmu. Sebagai contoh mudah ialah apabila mempamerkan saat-saat ketika melancong ke luar negara. Berbanding hanya sekadar tunjuk sahaja, lebih elok berkongsi tips dan panduan berguna untuk melancong. Atau pun boleh juga berkongsi sedikit sebanyak pemerhatian terhadap budaya dan sosial kehidupan masyarakat lain di luar sana. Perkara ini sedikit sebanyak memberi kurang kesan kecemburuan atau hasad dalam hati, malah memperkayakan pengetahuan mengenai perkara baru.

لَا يَفْرَكْ مُؤْمِنٌ مُؤْمِنَةً إِنْ كَرِهَ مِنْهَا خُلُقًا رَضِيَ مِنْهَا آخَرَ أَوْ قَالَ غَيْرَهُ
Janganlah suami yang beriman membenci isteri yang beriman, kerana apabila suami tidak menyukai satu perangainya tentu ada perangai lain yang menyenangkannya
[Riwayat Muslim]

أُرِيتُ النَّارَ فَإِذَا أَكْثَرُ أَهْلِهَا النِّسَاءُ يَكْفُرْنَ قِيلَ أَيَكْفُرْنَ بِاللَّهِ قَالَ يَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ وَيَكْفُرْنَ الْإِحْسَانَ لَوْ أَحْسَنْتَ إِلَى إِحْدَاهُنَّ الدَّهْرَ ثُمَّ رَأَتْ مِنْكَ شَيْئًا قَالَتْ مَا رَأَيْتُ مِنْكَ خَيْرًا قَطُّ
Aku diperlihatkan neraka, ternyata kebanyakan penghuninya adalah wanita. Kerana mereka sering mengingkari”. Ditanyakan: “Apakah mereka mengingkari Allah?” Beliau bersabda: Mereka mengingkari pemberian suami, mengingkari kebaikan. Seandainya kamu berbuat baik terhadap seorang dari mereka sepanjang masa, lalu dia melihat satu sahaja keburukan darimu maka dia akan berkata: “Aku belum pernah melihat kebaikan sedikitpun darimu.”
[Riwayat Bukhari]

Berdasarkan panduan daripada Rasulullah ini, naratif berkenaan mensyukuri terhadap kehidupan cinta kita telah pun diajar satu ketika dahulu. Perasaan hasad atau cemburu ini seolah-olah memberi maksud atau konotasi bahawa kita tidak berasa cukup terhadap hidup kita. Lantas kita berasa orang lain lebih bertuah berbanding kita, lebih bahagia berbanding kita yang sepatutnya kita sedia maklum bahawa rezeki itu adalah pemberian Allah. Manakala bahagia itu pula pilihan dalam diri kita sendiri. Bahagia bukan bergantung pada faktor luaran seperti mana orang yang hidupnya serba cukup paling meraih bahagia walaupun tidaklah kaya. Justeru, kehidupan yang serba serbi sempurna itu bukanlah berada di luar sana ataupun terpampang di dalam media sosial seperti Facebook dan Instagram. Malah, apa yang kita cari sebenarnya sudah ada dalam diri kita, bergantung sama ada kita ingin menerimanya (embrace) atau tetap juga termenung sendiri melihat kononnya betapa “bahagianya” orang lain menerusi telefon masing-masing, wallahu’alam.

Catat Ulasan

0 Ulasan

Ad Code

Responsive Advertisement