Seperti
yang kita sedia maklum, agama Islam adalah tulen dan satu-satunya diterima
Allah berdasarkan ayat 85 di dalam surah Ali Imran. Selain itu, ketulenannya
juga mampu dibuktikan bukan sekadar dengan kepercayaan semata-mata tetapi
dibuktikan dengan pendekatan logik. Ini sebagaimana dibawa oleh sarjana Islam
seperti Ahmad Deedat dan Dr. Zakir Naik yang mana berhujah dengan pelbagai
lapisan pemikiran berhujahkan pemikiran yang logik. Contohnya ialah Islam agama
yang betul kerana agama lain tidak ada kesahihan dalam kitab-kitab mereka yang
mana menggunakan akal dan emosi para agamawan mereka untuk menipu orang bawahan
sebagaimana dikaji dan diceramahkan oleh Zakir Naik sewaktu beliau datang ke
Johor Bahru pada tahun 2012.
Setelah
mengetahui bahawa Islamlah agama yang paling selamat sesuai dengan maksudnya
secara literal, ramai yang gagal memahami erti mereka menganut Islam dari segi
perbezaan pendapat. Ini dapat kita perhati apabila berlaku perbezaan pendapat
dalam sesuatu isu maka ‘orang bawahan’ atau ‘pengikut’ akan lebih kuah dari
sudu kerana emosi dan seolah pendapat mereka sahaja betul dalam agama ini.
Amatlah silap sekali perbuatan tersebut kerana tidak mengikut ajaran Islam
sepertimana arahan Allah,
فَإِن
تَنَٰزَعْتُمْ فِى شَىْءٍۢ فَرُدُّوهُ إِلَى ٱللَّهِ وَٱلرَّسُولِ
Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang
sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Qur`an) dan Rasul (sunnahnya)
[Surah an-Nisa’:59]
Sebagaimana
ayat di atas, adalah menjadi kewajipan kita untuk kembali rujuk kepada
al-Qur’an dan Hadis tentang sesuatu perkara yang kita perselisihkan bukan
dengan mengejek dan merendahkan orang lain seolah kitalah yang paling alim dan
bijak dalam Islam. Sebab itulah jika kita perhatikan terdapat empat (4) mazhab
yang terkenal dalam Islam iaitu Syafie, Hambali, Maliki dan Hanafi yang mana
pada hemat para ulama’ ke empat-empat mazhab itu adalah diterima dan boleh
diamalkan. Contoh yang paling mudah dalam Malaysia ialah mazhab rasminya adalah
Syafie namun tidak salah untuk kita beramal dengan mazhab lain kerana dalam hal
mengeluarkan zakat, Malaysia tidak ikut pendapat Syafie yang mana tidak
menerima penggunaan wang, tetapi perlu dikeluarkan dengan makanan asasi sesuatu
tempat iaitu beras jika di Malaysia.
Saya
tertarik dengan analogi mudah seorang ahli di dalam satu forum maya yang mana
dia berikan contoh kenderaan dan sekolah. Dalam Islam, ibadah adalah ibarat
pergi ke sekolah manakala perbezaan pendapat adalah sama ada menaiki bas, kereta,
basikal atau motorsikal. Apa yang penting adalah kita sampai di sekolah dan
belajar bukannya kita bertelagah bagaimana caranya untuk sampai ke sekolah. Tetapi
yang menyedihkan sekarang ialah ramai orang bergaduh hanya dengan isu beza
pendapat tetapi apabila melihat orang lain membuat kemaksiatan, diam seperti
tikus. Hal yang paling jelas ialah qunut Subuh dan merokok. Qunut Subuh adalah
pandangan mazhab Syafie sahaja tetapi jika seseorang itu tidak melakukan qunut
kerana mengikut pendapat lain, dia akan dipandang serong dan dianggap sesat
manakala orang yang menghisap rokok dianggap normal dan merasa biasa.
Kenapa
saya letakkan Ramadhan sebagai pemangkin kepada isu ini adalah untuk membuatkan
kita berfikir sejenak. Apa yang ada di dalam bulan Ramadhan ialah satu malam
yang lebih baik dari seribu bulan seperti diterangkan dalam ayat 3 surah
al-Qadr, iaitu malam lailatul qadar. Pernahkan kita duduk sebentar dan fikir
kenapa Allah rahsiakan malam tersebut dari pengetahuan hamba-Nya? Alasan saya
yang paling mudah ialah kerana Dialah yang memberi kita peluang untuk berlumba
membuat amalan untuk akhirat kelak. Jika kita sudah tahu bila malamnya, akan
ada satu perasaan sambil lewa. Ini kerana kita hanya akan beribadah sepenuhnya
pada malam tersebut tetapi pada malam atau hari yang lain kita lupa serta lalai
terhadap Allah, membuat kemaksiatan dan kemungkaran.
وَمَنْ قَامَ لَيْلَةَ
الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
Dan barangsiapa
yang menegakkan
lailatul qadar kerana iman kepada Allah dan mengharapkan
pahala maka akan diampuni dosa-dosa yang telah dikerjakannya.[Bukhari]
Inilah hikmah di dalam Islam, apa
yang penting ialah keikhlasan beribadah kepada Allah dan mengikut sunnah
Rasulullah. Bukannya bertelagah siapa betul siapa salah dan menghukum orang
lain sesat pada takwilan mereka sendiri.
0 Ulasan